perjantai 2. lokakuuta 2015

Liikaa kaikkea

Olen jatkanut nurkkien raivaamista. Liekö tämä jonkinlaista neljänkympin kriisiä vai pelkkää länsimaisen hyväosaisen massiivista tavaraähkyä, mutta tarve päästä eroon kaikesta ylimääräisestä on vain voimistunut. Olemme mieheni kanssa heittäneet roskiin, laittaneet kierrätykseen, lahjoittaneet ja jopa myyneet tavaraa kiihtyvää tahtia, mutta aina sitä roinaa pursuaa lisää jostain nurkasta.

Minä olen työstänyt kaiken muun ohella edelleen kodinhoitohuoneessa sijaitsevaa käsityösoppeani, joka 2,5 vuotta sitten näytti jokseenkin tältä:


Pöydänalusten ja -päällysen lisäksi täynnä tavaraa olivat paitsi kaapit, myös kaapinpäällykset. Vielä tämän vuoden alussa pöydän alla oli viisi laatikollista neulelankoja ja vähintään yhtä monta laatikollista kankaita sekä vähän muutakin käsityösälää. Kuluneen vuoden mittaan olen siis ommellut ja neulonut maanisesti, lahjoittanut kankaita ja ompelutarvikkeita varsin avokätisesti, onpa jotain mennyt suoraan roskiinkin kierrätyksen lisäksi. Nyt käsityönurkkaukseni näyttää enimmäkseen tältä:


Kuvanottohetkellä pöydän alla oli vielä kaksi lankalaatikkoa, mutta sittemmin olen saanut sijoitettua niiden sisällön kangaskaappiini. Poissa ovat siis kaikki rojut pöytien alta, siellä on enää tuoleja, roskis sekä mieheni "sisätyökalupakki", jolle ei toistaiseksi ole löytynyt parempaakaan paikkaa. Tavarat ovat järjestyksessä, kaapinpäällyset tyhjät ja pöytäpinnat kuurattu vuosikertaliasta. Aika paljon mukavampi tulla puuhastelemaan tällaiseen työpisteeseen.

Jotta sain langat mahtumaan kangaskaappiin, piti minun ommella vielä muutama kassi.


Alla olevassa kuvassa värit ovat vääristyneet, tuo puutarhatonttukangas on enemmän yläkuvan vihreän sävyinen kuin alakuvan kellanvihreä.



Vielä niitä kassikankaita jäi muutamaan isoon ja moniin, moniin pieniin pussukoihin, mutta välitavoite on nyt saavutettu, kun kaikki langat ja kankaat ovat yhdessä ainoassa kaapissa - ja sinne niiden on jatkossakin mahduttava. Seuraavaksi pitäisi varmaankin ruveta tyhjentämään valmiiden kassien ja pussien täyttämää hyllyä käsityösopen yläkaapissa...

4 kommenttia:

  1. voi että. Pitäiskö inspiroitua samaan puuhaan itsekin. Mun työtila näyttää ihan kangas ja lankaräjähdyksen jälkeisestä laskeumalta... Kivoja kassejakin olet ommellut!

    VastaaPoista
  2. Voin hyvin kuvitella, kuinka kivalta tuo uusi ilme työhuoneessasi tuntuu! :) Itsekin olen pyrkinyt pienimuotoisesti vähentämään käsityötarpeitani, mutta ehkä olisi paikallaan tehdä se hiukan rajummin. Kankaitakin löytyy, vaikka en moneen, moneen vuoteen ole inspiroitunut niistä. Nuo sinun kassisi kyllä houkuttelevat. :)

    VastaaPoista
  3. On kyllä ihailtavaa miten oot saanut raivattua tilaa. Mulla ei tuo projekti etene läheskään noin nopeesti. Mut hiljaa hyvä tulee.

    VastaaPoista
  4. Vautsi mikä muodonmuutos! Tuonne on varmasti kiva mennä harrastamaan.

    Mä olen yrittänyt tehdä samaa raivausoperaatiota. Viime kesänä lähti 17 säkillistä vaatteita , tekstiilejä ja kenkiä hyväntekeväisyyteen ja roskiin. Kankaita hävitin 3 jätesäkillistä. Vielä kertaalleen pitäis käydä tekstiilit, kirjat, levyt ja etenkin askartelutarpeet läpi. Hirvee homma :-D

    VastaaPoista