perjantai 14. elokuuta 2009

Vihreä Tennessee-bolero


Poikkesin taannoin naapurin ompelijalla aikeissani teetättää muutaman siistin kesävaatteen. Hänen kaapistaan löytyi ihastuttava kangas, joka oli jo valmiiksi leikattu pitkän mekon muotoon, ja siitä syntyikin vielä samana iltana mekko minulle. Vain paria päivää myöhemmin naapurini lahjoitti minulle kaksi purettua ja kolme iskemätöntä kerää vaaleanvihreää Tennesseetä saatesanoin "tämä oli minulle liian vaaleaa vihreää, neulo sinä näistä bolero mekolle kaveriksi" Tein työtä käskettyä.



Kangas on Marimekkoa, kuten kuosista voisi päätellä, yläosastaan mekko on hihaton varsin levein olkaimin. Mekon malli on ehkä sittenkin turhan väljä sivuilla olevista solmimisnauhoista huolimatta, mutta neulomani bolero kerää ylimääräistä väljyyttä hieman kokoon. Taidan silti joutua siirtämään nauhoja hieman alemmas, jotta saan vyötärölle lisää muotoa ja mekon yöpaitamaisuus vähenee. (Pahoittelen epätarkkaa kuvaa: kuvaajana toimi esikoinen, joka ei turhia tähtäile.)


Boleron malli on kevään 2009 Novitasta, se on neulottu 3,5 mm puikolla M-koon mukaan, lankaa kului noin 250 g. En todellakaan ole M-kokoa, mutta neulekäsialani etenkin puuvillalankojen kanssa on varsin väljä. Kuten hieman pelkäsinkin, viimeistelyn jälkeen bolero jäi helmastaan reiluksi, onneksi malli sietää kiinnittämisen osittain päällekkäin. Hihatkin ovat makuuni liian leveät, joten en ole lainkaan varma, pidänkö lopputuloksesta vai en. Olen kallistumassa jälkimmäiseen, valitettavasti.


Pääkaupunkiseudulle suuntautuneelta kesälomareissulta löysin joka tapauksessa kerrassaan oivallisen rintakorun boleron kiinnittämiseen:



Aarikan koru löytyi Stockmannin Outletistä hintaan 3,20 € (ovh 10 €), joten puhuisin jo täsmälöydöstä. Ehkäpä testailen boleroa erilaisten vaatetusten kanssa ja päätän vasta sitten, lahjoitanko sen eteenpäin vai pidänkö itse. Lankaa jäi vielä toinen mokoma jäljelle, joten sitä kyllä riittäisi toiseen, hiukan niukempaan boleroon.


Mekko muuten maksoi kankaineen ja töineen 30 €, langoista halusin välttämättä maksaa 10 € ekstraa, vaikka ne naapuri olisi antanut ilmaiseksikin. Ja minä kun erikseen käskin, että hinnoittelee minulle ompelemansa vaatteet kuten kenelle tahansa asiakkaalle. Hävyttömän edullista suomalaista käsityötä sanon minä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti