keskiviikko 6. toukokuuta 2009

Ensimmäinen Etiopia-nuttu


Olen jo jonkin aikaa potenut lievää huonoa omaatuntoa siitä, ettei työn alla ole ollut mitään hyväntekeväisyysprojektia. En ole saanut edes liityttyä Marttoihin, jotta voisin neuloa tämän vuoden vauvoille sukkia. Niinpä huomioin kiitollisena Etiopia-nuttuprojektin. Ongelmaksi uhkasi kuitenkin muodostua sopivien lankojen puute, sillä useimmat villalangat ovat varsin karkeita vauvan ensinuttua ajatellen. Onneksi edellisessa postauksessa esitellyn vaihtokaupan myötä minulle tuli sopiva erä villalankaa ensimmäistä nuttua varten.



Lankana oli siis oletettavasti Baby Ullia sekä Woolin jämiä, menekki noin 60 g. Pyöröneuleena toteutettuna, 136 silmukalla ja 3,5 mm puikolla nutusta tuntui tulevan varsin suuri. Kädentiet jäivät puolestaan aika pieniksi, joten ehkäpä teen seuraavan nutun 3,0 mm puikolla ja jätän kädenteille isommat aukot. Tämä ensimmäinen versio ei ole mikään kaunokainen, inhoan raidoittamista ja sotkeentuvia raitalankoja, joten väänsin pääsääntöisesti yhden langan kerralla loppuun, vain helman pinkkiin osaan neuloin raidan luonnonvalkoisen Woolin jämällä.


On varsin huikeaa ajatella, että joku pieni ihmistaimi kaukana Afrikassa käyttää joskus juuri minun käsistäni lähtenyttä nuttua. Tunnen Etiopiaa kohtaan keskimääräistä enemmän sympatiaa, sillä minulla oli viime vuosikymmenellä useampikin kirjeystävä Addis Abebasta. Muistan vielä yhden nimenkin, vaikka tuohon aikaan minulla oli kymmeniä kirjekavereita ympäri maailmaa (enkä todellakaan muista enää kuin joitakin yksittäisiä nimiä).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti